ميراث فرهنگي مهريز يزد به تخريب يك ساختمان در اين شهر اعتراض كرد

رييس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري مهريز در استان يزد، نسبت به تخريب يك خانه قديمي، توسط آموزش و پرورش كه به گفته او در زمره بناهاي تاريخي اين شهرستان بوده، اعتراض كرد.

محسن عباسي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: اداره آموزش و پرورش اين شهرستان،به رغم تذكرات شفاهي و كتبي در يك اقدام پنهاني و سريع، هفته گذشته، نسبت به تخريب اين خانه كه در محله استهريج، واقع شده، اقدام كرد.

به گفته وي خانه مذكور كه در يك طبقه ساخته شده به لحاظ مشخصات معماري در زمره خانه‌هاي يك جبهه‌اي بوده و بخشي از آن را باغ تشكيل مي‌دهد.

وي اضافه كرد: از آنجايي كه اين واحد مسكوني، نشانگر تغيير و تحولات شيوه معماري از دوره قاجار به پهلوي مي‌باشد از نگاه سبك شناسي معماري، حائز اهميت بوده است.

عباسي اظهار داشت: اين خانه تاريخي به وسعت يكهزار و‪ ۳۰۰‬متر مربع و زيربناي‪ ۲۵۰‬مترمربع، محل سكونت حاج شيخ عبدالكريم‌حائري از روحانيون سرشناس منطقه بوده است.

مدير آموزش و پرورش مهريز با رد گفته‌هاي مسوول ميراث فرهنگي و گردشگري اين شهرستان، گفت: خانه تخريبي، يك بناي معمولي و فرسوده با‪ ۵۰‬سال قدمت مي‌باشد كه هنوز معمار و سازنده آن در قيد حيات است.

حسين ابويي در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: اين واحد مسكوني در جوار مدرسه راهنمايي نمونه دخترانه مطهره قرار دارد كه با توجه به كمبود فضاي آموزشي مدرسه ياد شده و بر اثر پيگيري‌هاي اين اداره، واحد ياد شده، سال گذشته به آموزش و پرورش واگذار شد.

او اظهار داشت: با توجه به كلنگي بودن اين واحد، براي ايجاد فضاي جديد آموزشي و حل مشكل دانش آموزان، بخشي از بنا تخريب گرديد.

ابويي گفت: اقدامات انجام شده با صلاحديد مسوولان منطقه و اطلاع آنها و در چارچوب قانون و با هدف گسترش فضاهاي تعليم و تربيت انجام شده است.

وي افزود: مطالب بيان شده در مورد تاريخي بودن اين واحد مسكوني و سابقه آن، صحيح نبوده و در طرح مطالب، اغراق شده است.

شهرستان مهريز‪ ۱۰‬هزار دانش آموز دارد كه در‪ ۱۴۰‬مدسه به تحصيل اشتغال دارند.

در مدرسه راهنمايي دخترانه شبانه‌روزي مطهره كه در جوار اين واحد مسكوني قرار دارد‪ ۱۵۰‬دانش آموز نمونه از سراسر شهرستان، تحصيل مي‌كنند.

مهريز در‪ ۳۰‬كيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا